måndag, juni 13, 2005

Ackordanalys

För de som är nyfikna på den utökade palett av toner vi förärats inför årets Trott, skulle jag och hela redaktionen med mig vilja presentera följande ljudsnippets samt personliga tolkningar av dessa ljudbilder.

Am (sorgligt, vanligt i ballader)
B7 (kantigt, tänk proggtrott)
Dm (skam, jmf Lundells "Nattvard")
Em (inte ett öga torrt)
Fmaj7 (fluffigt och fantasifullt)

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Äntligen moll-ackord!

+ i kanten för grymma tolkningar.

1:45 em  
Anonymous Anonym said...

Är det så här de låter när G-strängen är av?

2:20 em  
Anonymous Anonym said...

Är inte denna s.k "palett av ljudbilder" ganska halvtafflig? Jag menar, vilken seriös utövare av tolvsträngat plektrum-vift nöjer sig med denna atonala samling halvmessyrer?

Var är allas favorit F#dim+? Skärpning!

11:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Tvärtom broder! Personligen tycker jag att ackorden som introducerad förra året är lite malplacerade: B7 och Fmaj7.

7 ska man slå bakom trädet och ingen annan stans!

2:12 em  
Anonymous Anonym said...

The duke har helt rätt. Nämn det vinnarbidrag som har innehållit B7! Omöjligare ackord får man leta efter.

2:30 em  
Anonymous Anonym said...

Förra årets vinnare innehöll ju Fmaj7. Det är inte så dåligt facit på en trott. B7 är kanske mer för finsmakare än för vinnarmaterial.

3:09 em  
Anonymous Anonym said...

Kanske är jag bakåtsträvare, men i min Trott-själ så ska man kunna konvertera en helt vanlig mänska till en Trottade på 3 min...

Dvs, den tiden det tar att lära denna människa vad en gitarr är och hur man ska ta 3 gyllene ackord.

Dricka rötjut behöver man ju oftast inte lära ut...

4:27 em  
Anonymous Anonym said...

Framåt kvällen upphör ju B7 att existera i vilket fall. :-)

4:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home