Ackordanalys
För de som är nyfikna på den utökade palett av toner vi förärats inför årets Trott, skulle jag och hela redaktionen med mig vilja presentera följande ljudsnippets samt personliga tolkningar av dessa ljudbilder.
Am (sorgligt, vanligt i ballader)
B7 (kantigt, tänk proggtrott)
Dm (skam, jmf Lundells "Nattvard")
Em (inte ett öga torrt)
Fmaj7 (fluffigt och fantasifullt)
Am (sorgligt, vanligt i ballader)
B7 (kantigt, tänk proggtrott)
Dm (skam, jmf Lundells "Nattvard")
Em (inte ett öga torrt)
Fmaj7 (fluffigt och fantasifullt)
8 Comments:
Äntligen moll-ackord!
+ i kanten för grymma tolkningar.
Är det så här de låter när G-strängen är av?
Är inte denna s.k "palett av ljudbilder" ganska halvtafflig? Jag menar, vilken seriös utövare av tolvsträngat plektrum-vift nöjer sig med denna atonala samling halvmessyrer?
Var är allas favorit F#dim+? Skärpning!
Tvärtom broder! Personligen tycker jag att ackorden som introducerad förra året är lite malplacerade: B7 och Fmaj7.
7 ska man slå bakom trädet och ingen annan stans!
The duke har helt rätt. Nämn det vinnarbidrag som har innehållit B7! Omöjligare ackord får man leta efter.
Förra årets vinnare innehöll ju Fmaj7. Det är inte så dåligt facit på en trott. B7 är kanske mer för finsmakare än för vinnarmaterial.
Kanske är jag bakåtsträvare, men i min Trott-själ så ska man kunna konvertera en helt vanlig mänska till en Trottade på 3 min...
Dvs, den tiden det tar att lära denna människa vad en gitarr är och hur man ska ta 3 gyllene ackord.
Dricka rötjut behöver man ju oftast inte lära ut...
Framåt kvällen upphör ju B7 att existera i vilket fall. :-)
Skicka en kommentar
<< Home