tisdag, augusti 28, 2007

TLT svarar

Fråga: Det snackas ibland om Barré, vad är det?
/ C.G.– Urloggad

Svar: Barré-ackord är den typ av ackord på gitarr där en eller ett par fingrar används för att hålla ner alla strängar tvärs över ett band på greppbrädan. Ett barré-ackord kan därmed flyttas över greppbrädan, så att samma fingersättning ger många olika ackord. Om man till exempel tar ett vanligt öppet E dur-ackord får man ett F dur genom att flytta fingrarna ett band på gitarrhalsen närmare instrumentets kropp och hålla ned alla strängar på första bandet. Flyttar man sedan ett helt tonsteg, två band på halsen, får man G dur som barré-ackord.
Barré-ackord kallas ibland för "jazz-ackord" då de är vanliga inom denna musikstil.

Vänligt men bestämt,
/ The Lonely Trotter

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inga "jazz-ackord" på min trott, tack.

2:23 em  
Anonymous Anonym said...

Har för mig att Rossman brukar försöka smyga in jazz-ackord lite här och där, men jag kan ha fel.

9:18 em  
Anonymous Anonym said...

Barré... hmm... låter lite franskt om ni frågar mig.

Jag har i ärlighetens namn inte gillat fransmännens spel. De där dragspelslåtarna är liksom lite ansträngt trevliga, såsom en opålitlig karaktär i en skräckfilm .

Sedan är ju dragspelarnas scenframträdande och hållning förkastligt. Det ser ju ut som om de bara står där med två bagetter uppkörda i respektive armhåla...

Nej, låt fransmännen behålla sina Barré-akord!

7:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag instämmer med övriga! Sånt där flamsande har ingen plats på trotten.

1:52 em  
Anonymous Anonym said...

barré - diarré

8:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home